
The	BBC:	a	radical	rethink	

	

Contrary	to	widespread	expectations	and	fears,	the	government’s	recent	white	paper	on	BBC	
Charter	Renewal	preserves	the	BBC’s	license	fee	for	at	least	the	remainder	of	the	current	
parliament.	That	has	come	as	welcome	relief	to	those	who	feared	a	giant	sell-off	or	switch	to	
subscription	funding,	and	an	end	to	the	BBC’s	unique	public	service	mandate	as	we	know	it.	Though	
the	door	remains	open	to	these	pathways	in	the	future,	public	ownership	and	license	fee	funding	
seem	to	have	been	temporarily	secured.	A	much	more	worrying	development,	however,	concerns	
proposed	changes	to	the	BBC’s	governance	and	a	system	of	appointments	that	threatens	
encroachment	on	the	BBC’s	editorial	autonomy.		

What’s	particularly	striking	about	this	development	is	that	it	pushes	in	the	general	direction	of	
growing	state	control	of	public	service	media,	spearheaded	by	countries	like	Hungary	and	Poland.	A	
new	media	law	that	came	into	effect	in	Poland	earlier	this	year,	for	instance,	consolidates	the	
executive’s	power	of	appointments	in	public	broadcasters.	It	was	one	of	the	first	legislative	moves	of	
the	new	government	led	by	the	right	wing	Law	and	Justice	Party.	As	Reporters	without	Borders	
declared	earlier	this	year:	

This	new	law,	giving	the	government	full	powers	to	appoint	and	dismiss	the	heads	of	the	public	
broadcast	media,	constitutes	a	flagrant	violation	of	media	freedom	and	pluralism	

The	white	paper	for	Charter	Renewal	proposes	a	new	‘unitary	board’	of	which	the	majority	and	most	
senior	members	will	be	appointed	by	government.	For	the	first	time	in	its	history,	such	an	approach	
threatens	to	give	a	direct	government	appointee	overall	editorial	responsibility	for	all	of	the	BBC’s	
output.		

What’s	equally	striking	about	this	move,	is	that	it	flies	in	the	face	of	what	the	government	has	long	
intimated	was	at	the	heart	of	its	Charter	Renewal	agenda:	introducing	a	system	of	contestable	
funding	to	effectively	break	up	the	BBC	and	enable	more	local	and	more	commercial	providers	to	
take	a	slice	of	the	license	fee.	Understandably,	that	struck	fear	in	the	minds	of	those	who	rightly	
believe	that	the	BBC	must	remain	entirely	in	public	hands	and	entirely	not-for-profit.	

But	defensive	arguments	against	top-slicing	tend	to	oppose	any	possibility	of	decentralisation	in	the	
BBC’s	structure	and	governance,	and	assume	that	the	BBC’s	strength	lies	in	its	scale	and	unitary	
composition.	This	is	assumed	to	provide	a	robust	defence	against	both	government	and	market	
pressures,	but	there	is	more	reason	to	think	that	the	exact	opposite	is	the	case.	A	centralised	and	
concentrated	BBC	is	intrinsically	more	vulnerable	to	editorial	pressures	precisely	because	they	can	
filter	down	the	chain	of	governors,	directors,	managers	and	editors.	If	a	government	did	seek	to	
shape	or	control	the	BBC’s	agenda,	it	would	have	a	fare	more	difficult	job	if	it	had	to	contend	with	a	
network	of	editorially	autonomous	outlets	than	with	a	single	command	and	control	centre.	

Such	a	network	need	not	involve	any	degree	of	privatisation	or	commercialisation.	Indeed,	a	
‘networked’	BBC	–	provided	it	was	structured	in	the	right	way	–		could	also	be	more	immune	to	
market	pressures	that	many	believe	have	fostered	homogenisation	of	the	BBC’s	news	output	and	a	
growing	dependency	on	a	commercial-press	led	agenda.		

So	what	would	such	a	networked	structure	look	like?	As	it	turns	out,	we	don’t	have	to	look	much	
further	than	our	own	national	doorstep	for	an	example.	The	Nederlandse	Publieke	Omroep	(NPO)	in	
Holland	has	long	been	founded	on	just	such	a	system	that	distributes	airtime	and	resources	among	a	
network	of	affiliate	and	member-led	broadcasting	organisations.	Holland	was	ranked	the	2nd	freest	
media	system	in	the	world	by	Reporters	without	Borders	in	2016	and	although	it	has	faced	recent	



cutbacks	and	consolidation,	the	NPO	has	proved	relatively	resilient	to	the	pressures	of	digitisation.	
Like	the	BBC,	it	continues	to	demonstrate	enduring	public	value,	as	reflected	in	the	strength	of	its	
member-based	affiliates	and	the	reach	of	its	online	services.		

The	bulk	of	channels	and	airtime	assigned	to	NPO	is	shared	among	10	broadcasting	associations.	
Eight	of	these	function	as	audience	cooperatives,	with	membership	bases	that	reflect	the	diversity	of	
interests	and	groups	in	Dutch	society.	The	remaining	two	are	‘task-based’	broadcasters	specialising	
predominantly	in	news,	current	affairs	and	other	factual	programming.	The	NPO	is	charged	with	
administering	this	network	but	does	not	have	overall	editorial	responsibility	for	output.		

With	editorial	autonomy	thus	enshrined	into	its	structure,	and	accountability	to	audiences	cemented	
by	membership-driven	governance,	the	NPO	is	intrinsically	independent	in	a	way	that	the	BBC	never	
has	been,	from	its	compromised	reporting	of	the	General	Strike	in	1926	to	its	infamous	capitulation	
in	the	face	of	government	flak	over	the	Iraq	War	in	2003.			

If	such	an	alternative	sounds	unthinkably	radical,	that	only	reflects	how	restricted	the	terms	of	
public	debate	over	the	BBC’s	future	have	become.	Indeed,	the	very	words	‘radical’	and	‘reform’	in	
the	context	of	the	BBC	have	been	so	co-opted	that	they	seem	to	automatically	signal	cuts	or	closure	
rather	than	any	kind	of	progressive	enhancement	of	the	BBC’s	public	service	function.		

Of	course	there	is	always	the	danger	that	even	consideration	of	a	reconfigured	BBC	along	networked	
lines	–	which	could	take	any	number	of	forms	–	could	open	a	back	door	route	to	privatisation	or	top	
slicing.	But	if	anything,	the	government’s	white	paper	for	Charter	Renewal	takes	a	step	in	the	
opposite	direction	and	reveals	its	true	hand:	in	spite	of	the	rhetoric,	a	large	scale,	centralised	BBC	
has	always	been	more	consonant	with	the	interests	of	state-corporate	power	than	it	is	in	conflict,	
notwithstanding	periodic	headaches	and	crises	engendered	by	the	off	pesky	journalist.		

Of	course	a	much	more	outspoken	critique	focuses	precisely	on	the	BBC’s	size	and	scale	which	
is	seen	as	the	major	threat	to	media	plurality	in	the	UK.	From	this	perspective,	the	decline	of	
newspapers	threatens	to	erode	any	checks	on	the	near	monopoly	status	enjoyed	by	the	BBC.	
Rather	than	worrying	about	the	agenda	influence	of	mainstream	media	in	general,	these	
arguments	suggest	that	we	should	be	concerned	exclusively	with	the	overarching	reach	and	
influence	of	the	BBC.	

But	how	far	does	the	BBC’s	own	news	agenda	reflect	or	align	with	that	of	its	commercial	
competitors?	When	scholars	at	Cardiff	University	set	out	to	investigate	this	question	during	
the	2015	UK	general	election,	they	found	that	the	BBC’s	overall	issue-agenda	appeared	to	
have	been	consistently	led	by	the	predominantly	right-wing	national	newspapers.	The	extent	
of	this	alignment	was	corroborated	by	other	research	conducted	at	Loughborough	Universityi	
and	by	the	Media	Standards	Trust,	revealing	a	strong	correlation	between	the	range	and	rank	
order	of	issues	covered	by	both	television	and	the	press,	and	one	that	did	not	fully	accord	
with	public	priorities	as	demonstrated	by	monthly	issue	tracking	polls.	

The	important	point	this	raises	for	the	future	of	the	BBC	is	twofold.	First,	if	commercial	press	
exercise	a	strong	influence	over	the	BBC’s	political	news	coverage,	it	makes	little	sense	to	consider	it	
a	meaningful	counterweight	to	the	BBC’s	dominance	of	news	consumption.	The	evidence	from	the	
2015	election	suggests	that	if	anything,	the	BBC	amplified	an	agenda	that	was	set	largely	by	the	
commercial	press.	Second,	and	by	the	same	token,	we	ought	to	be	equally	sceptical	of	suggestions	
that	the	BBC	provides	a	substantive	check	on	the	more	partisan	editorial	agenda	of	the	commercial	
press.		

At	a	time	when	many	public	service	broadcasters	around	the	world	are	facing	varying	degrees	of	
existential	crises,	public	debate	is	all	too	often	reduced	to	a	choice	between	preservation	or	market-



based	reforms;	with	the	latter	usually	amounting	to	cutbacks	or	closures.	What’s	left	off	the	agenda	
is	the	possibility	of	radical	democratic	reform	aimed	at	reconstituting	the	independence	and	
accountability	of	public	service	media.	The	idea	that	a	substantive	section	of	any	pluralistic	media	
system	needs	to	be	in	public	hands	is	one	that	retains	a	great	deal	of	force,	in	spite	of	the	digital	
transition	and	corresponding	end	of	channel	scarcity.	But	the	way	in	which	public	service	
broadcasters	are	structured,	regulated	and	governed	can	have	profound	implications	for	
independence	in	relation	to	both	the	state	and	market.		

	

																																																													
i	See	General	Election	2015	–	Media	analysis	from	Loughborough	University	Communication	Research	Centre.	
Available	at	http://blog.lboro.ac.uk/general-election/	(last	accessed	28	March,	2016).	
	


